Post

Sport w ciąży zakazany czy wskazany?

 

Udowodniono, że uprawianie sportu w ciąży nie szkodzi kobiecie i dziecku (jeśli nie ma przeciwwskazań do uprawiania sportu), a wręcz przeciwnie, daje szereg korzyści dla matki i dziecka. Sport w ciąży to:

• zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia cukrzycy ciążowej (jeśli rozwinie się cukrzyca, wówczas poziom glukozy jest niższy u kobiet uprawiających sport);

• zmniejszone prawdopodobieństwo wystąpienia stanu przedrzucawkowego (gestozy);

• zmniejszenie częstotliwości porodów przez cesarskie cięcie;

• zmniejszenie częstotliwości porodów za pomocą aspiracji próżniowej lub kleszczyków

• szybszy powrót do zdrowia po porodzie;

• mniejszy przyrost masy ciała w czasie ciąży;

• W przypadku bólu krzyża sporty w wodzie (pływanie, aerobik w wodzie, aqua joga) zmniejszają nasilenie zespołu bólowego.

Jeśli mówimy o negatywnej stronie treningu, ustalono, że intensywny stres w czasie ciąży może powodować skurcze mięśni macicy (skurcze w podbrzuszu), ale efekt ten nie prowadzi do zwiększenia częstotliwości porodów przedwczesnych u kobiet uprawiających sport.

Cechy aktywności fizycznej

W czasie ciąży w organizmie kobiety zachodzą zmiany anatomiczne i fizjologiczne, które należy wziąć pod uwagę uprawiając sport. Główne z nich to wzrost masy ciała i przesunięcie środka ciężkości (w rezultacie większe nasilenie lordozy lędźwiowej). Zwiększa to obciążenie wszystkich stawów, w tym kręgosłupa. Należy o tym pamiętać podczas treningu siłowego. Do 60% kobiet w ciąży odczuwa ból pleców podczas ćwiczeń w czasie ciąży. Kiedy pojawia się ból, należy zrezygnować z obciążeń wymagających podnoszenia wszelkich ciężarów, zastępując je ćwiczeniami, których celem jest wzmocnienie mięśni pleców i brzucha.

Sport dla kobiet w ciąży ma pewne osobliwości, ponieważ w czasie ciąży zwiększają się następujące parametry: objętość krążącego płynu, częstość akcji serca, objętość wyrzutowa i bicie serca. Jednocześnie zmniejsza się całkowity obwodowy opór naczyniowy. Te zmiany hemodynamiczne mają na celu stworzenie „rezerwy”, która umożliwia dostarczenie kobiecie i płodowi niezbędnych substancji zarówno w spoczynku, jak i podczas wysiłku fizycznego. Cechy te dyktują konieczność rezygnacji z obciążeń statycznych podczas ciąży, ponieważ obciążenia te zmniejszają powrót żylny i mogą prowadzić do niedociśnienia (obniżenia ciśnienia krwi) u 10-20% kobiet w ciąży (na przykład niektóre asany jogi, a także wszelkie ćwiczenia wymagające długiego czasu).

Zmiany w narządach układu oddechowego (dwukrotne zwiększenie minutowej objętości wentylacji) prowadzą z jednej strony do trudności podczas ćwiczeń beztlenowych, z drugiej do „opóźnionego” dostarczania tlenu podczas ćwiczeń aerobowych (gdy ciężarna zwiększa obciążenie).

Wiele kobiet w ciąży musi zrezygnować z ćwiczeń siłowych (lub nie rozpoczynać ich, jeśli wcześniej nie ćwiczyły i mają nadwagę). Umiarkowane ćwiczenia aerobowe są korzystne dla kobiety w ciąży, jednak podczas treningu należy uważnie monitorować swój stan i przerywać je, jeśli masz trudności z oddychaniem i uczucie braku tlenu.

Podczas ciąży cierpią również mechanizmy termoregulacyjne. W związku z tym podczas uprawiania sportu kobieta w ciąży powinna unikać przegrzania i odwodnienia. Aby to zrobić, podczas treningu musisz pić wystarczającą ilość wody, unikać ćwiczeń na otwartym słońcu lub w słabo klimatyzowanym pomieszczeniu. Należy zaznaczyć, że przegrzanie np. w saunie może prowadzić do pewnych komplikacji podczas ciąży.

Pomimo znacznych zmian w anatomii i fizjologii kobiety ciężarnej, uprawianie sportu w ciąży praktycznie nie stanowi zagrożenia dla zdrowia. Tak więc w wielu badaniach naukowych głównymi komplikacjami po sprawności w czasie ciąży były jedynie drobne urazy i skręcenia. Niewątpliwie podczas treningu należy uważać na siebie, aby uniknąć tych komplikacji.